keskiviikko 24. elokuuta 2011

Suurin pyramidihuijaus vain laajenee.

Tarkoitukseni oli lisätä tämä edelliseen juttuuni mutta juttua vain tuntui syntyvän enemmän ja enemmän joten tässä se ihan omana osionaan:

90-luvun loppu oli kulta aikaa pyramidihuijauksille. Mutta Suurin pyramidihuijaus on käynnissä edelleen, vai mitä tuumaisit jos ostaisit tuotteen josta maksaisit ylimääräistä kolmannelle osapuolelle, omistaisit tuotteen josta maksaisit ylimääräistä jollekin toiselle osapuolelle, käyttäisit tuotetta ja maksaisit sen käytöstä jollekin toiselle osapuolelle, ja myisit tuotteen jonka myyntivoitosta maksaisit jollekin kolmannelle osapuolelle. Henkilökohtaisesti mieleeni piirtyy ajatus vedätyksestä.
Vaan kun 2,42 miljoonaa suomalaista tekee tämän mukisematta se on silloin hyväksyttävää, eikä siitä mukiseminen auttaisikaan sillä kyseessähän on valtion toiminta, ja kun valtio tekee jotakin niin se ei voi olla vedätystä. Kyseessähän on tietenkin autoverotus.

Itseäni on ihmetyttänyt jo pitkän aikaa poliitikkojen kaksinaamaisuus diesel-autojen määrän kasvun hillinässä. Ensin puhutaan hirveästi vihreiden arvojen puolesta, sitten ihmiset älyävät ruveta ostamaan diesel-autoja jotka saastuttavat ja kuluttavat vähemmän, mutta tässä vaiheessa herätään myös päättäjätasolla: jos ihmiset ostavat vähemmänkuluttavia autoja ja kun ne kuluttavat vielä halvemmalla verolla varustettua polttonestettä niin kassavirrathan pienenevät ja tilanteeseenhan on puututtava. Vihreät arvot lensivät 3 vuotta sitten ikkunasta kun autoverotusta uudistettiin. Tällöin veroon räpättiin "päästölisä" ja suomalaiset autothan kun ovat tunnetusti euroopan vanhimpia niin vanhoja dieselejähän se rokotti kaikista eniten. Nyttemmin toki helpotusta on tullut käyttövoimaveroon mutta sekin on satu kompensoitua: nostamalla dieselpolttonesteen verotusta koko ajan. Viimeisin korotusilmoitus joka tuli alkuviikosta verouudistusilmoituksen myötä teki ainakin meidän perheessä diesel-auton tarpeettomaksi. Se niistä vihreistä arvoista. Pelkäänpä että tässäkin mennään ruotsin mallin mukaan, kohta diesel on kalliimpaa kuin bensiini.

Kaikista eniten minua huolestuttaa uudistuksen vaikutus ammattikalustoon, ja tätä kautta kaikkeen muuhunkin. Sillä kuljetuskustannusten nousuhan näkyy automaattisesti kuluttajahinnoissa, leivän on tultava markettiin ja jos leivän tuominen maksaa enemmän niin silloin leipäkin maksaa enemmän. Näin ollen kaikki mitä tarvitsee kuljettaa maksaa kuluttajalle jatkossa enemmän. Onneksi tilastollisesti suomalaisten tulotaso on ollut tasaisessa nousussa jo vuosia.

Koko verouudistuksessa mielestäni tuoksahtaa hyvätuloisten pääkaupunkiseudulla asuvien korkeasti koulutettujen suosiminen.
Mietitäänpä:
Kuka kärsii verouudistuksesta kaikkein eniten?
Haja-asutusalueella asuva perusduunari joka omistaa talonsa ja päälle vielä jonkinverran jopa maata ja joutuu käymään autolla töissä. Tällaisessa tilanteessa olevat ihmiset kuuluvat usein siihen kansanryhmään joka rentoutuu syöden hyvin, herkutellen ja ottaen jopa muutaman oluenkin, kunnes seuraavana aamuna palaavat taas autolla töihinsä hyvän välimatkan päähän.

Tässä ja tässä hieman lukemista joita löysin kirjoittelemisen jälkeen.

Ps. Tuossa laskin. Jos laskee tuon verohelpotuksen mikä tehtiin dieselautojen käyttövoimaveroon ja kompensoi sitä tuolla polttoaineverolla niin auton kuluttaessa 7,5 l 100 km:llä tulee valtion kirstuun enemmän tuloja kuin ennen verouudistusta jos ko. autolla ajetaan yli 8400 km vuodessa.

Että näin.

3 kommenttia:

Yrjöperskeles kirjoitti...

Hienoa, että Lakeuden Mies on palannut riviin. Tosta aikaisemmasta maamme-laulu / maakuntalaulujutusta voin todeta sen, että tosta pahemmaksi on enää vaikea pistää. Tosin eiköhän joku siihenkin pysty. Ehkä jo ensi viikolla.

Dieselverojuttu pistää kyllä kiristelemään hampaita Hangosta Nuorgamiin. Taksimiehethän ovat hyvä mittari tässä asiassa, heille kun noita maileja kertyy ja useampikin tuntemani taksimies on vaihtanut bensakoneisiin.

Lakeudenmies kirjoitti...

Kiitoksia Yrjölle kommentista.

Vähän on hiljaiselona mennyt hetki vaan nyt olen taas palannut, eihän näistä voi enää pysyä hiljaa....

Taksimiehet on kyllä todellakin hyvä mittari. Ja kukapa sen hinnannousun heille korvaa?

Kumitonttu kirjoitti...

Laskin itse saman reilun 8.000 km rajan just eilen.

Sellainen jorma nousi tänään otsaan ettei oo tosi. Auton hankinta on tässä just käsillä ja mitä tekee yhtiö: eräs saksalainen merkki ei enää ole valittavissa, kun se antaa väärän mielikuvan asiakkaille. Voi vittu just joo. Just kun olen oppinut tankkaamaan sitä oksettavaa öljyä tankkiin, niin nyt lähti vielä ajonautinto pois! Saatana mitä touhua. Ja omaa ei saa ostaa, "ettei tule ajeltua huvikseen". Tsiisös.