Täytyy myöntää että kuulun varmaankin niihin myöhäisheränneisiin suuren ja pelastavan E-10 bensiinin kohdalla. Joulukuussa ajellessani nimittäin radiosta vain ilmoitettiin että 95-oktaanisen bensiinin myynti loppuu.
Missä tästä on keskusteltu ja milloin?
Koko homma meinaan haiskahtaa mielestäni todellakin jollekin muulle kuin etanolille.
Tutustuttuani asiaan ei ymmärrykseni kovinkaan paljoa kasvanut, ihmetys tosin kyllä.
Meinaan kun suomessahan on tunnetusti iäkäs autokanta joka selviää myös tästä ja tästä. Tätä vasten mietittynä en löydä kovinkaan paljon perusteluita sille että siirrymme ilmoituksella sellaiseen bensiiniin joka ei käy suurimpaan osaan suomalaisten autoista.
Kun vielä pohditaan sitä mitä etanoli tekee moottorille niin ymmärrykseni ei edelleenkään kasva. Bensiini on öljy joka palaessaankin jättää suojaavan kalvon, etanoli on viina jota käytetään myös liuottimena, joten turhat kalvot lähtevät varmasti liukenemaan. Tämähän ei tosiaankaan ole ongelma uusissa autoissa joiden moottorit on valmistettu erilaisella tekniikalla mutta vanhemmat autot sitten edelleen...
Hetken etsimisen jälkeen löysin tietoa jossa kerrottiin E-10 bensiinin testauksista, hyvin toimii, Ranskassa, uudella autolla.
Yhtenä perusteena E-10 laukaisua pidettiin sitä että etanolin sekoittaminen bensiiniin pudottaa polttoaineen hintoja. Jos joku huomasi näin käyneen niin kertokaa toki.
Kun koko soppaan lisätään vielä se että jo ennen julkaisuaan oli tiedossa ettei E10-bensiini sisällä samaa energiamäärää kuin aikaisempi 95-oktaaninen bensiini niin kyllä sitä alkaa jo kyllästymään ihmettelyyn.
Koko kupletin organisoinnissa mielestäni flopattiin todella pahasti, yht`äkkiä ilmoitettiin että 95 oktaaninen bensiini muuttuu E10:ksi, ja 98-oktaaninen bensiini jätetään ns. "suojabensiiniksi" niihin autoihin jotka eivät E-10 laatua sulata. Sinänsä ajatuksena ehkä jollakin häviävän pienellä tasolla järkevä, olihan siinä ajateltu niitäkin autoilijaressukoita joilla on se sellainen vanha auto. Tämähän vain kun johti siihen että suurelta osalta bensa-asemia loppui 98-laatuinen bensiini vuoden ensimmäisellä viikolla.
Nyttemmin olen vielä antanut itselleni kertoa että 98 laatuinen bensiini on sitten "siirtymäajan" bensiini, tarkoittaen sitä että senkin valmistus lopetetaan muutaman vuoden sisällä.
Jotenkin minusta alkaa tuntua siltä että päätöstä väsänneiden päättäjien hankintalistoihin uusi bensiini ei vaikuta millään tavalla. Muutama vuosi takaperin kun ajoneuvoveroa uudistettiin, jotta Suomen autokanta uudistuisi niin joku suurista päättäjistähän ilmoitti että suomalaisten tulot ovat sillä tasolla että jokaisella on varaa ostaa uusi auto.
Näin vaativana kuluttajana voin ilmoittaa että ainakaan minulla ei ole rahoja äkkiseltään kipaista kauppaan ja ostaa uutta kärryä. Varsinkaan kun nykyiset autot eivät vastaa niitä vaateita joita itseltäni löytyy, mistä löytyy auto joka kestää jatkuvasti huonoja teitä, kovaa tärinää, suuria lämpötilan vaihteluita, omaa korkean maavaran, järkevän kulutuksen eikä reistaile talvella, niin ja on vielä järkevässä hintaluokassa?
Olenkin sitä mieltä että E10 bensiini oli ihan kaunis ajatus, se nuijittiin pöytään kaikessa hiljaisuudessa jottei sitä olisi vastustettu, ja kuten niin monen muunkin kauniin ajatuksen kanssa: toteutus vain tökkii.
Maksumieheksihän joutuvat eittämättä pieni- ja keskituloiset ihmiset, mutta tähänhän on jo totuttu, ensin tiputettiin käytettyjen autojen verotusta, mikä tiputti myös luonnollisesti autojen jälleenmyyntiarvoa, sitten autovero muutettiin päästöperusteiseksi joka nosti automaattisesti vanhojen autojen verotusta, nyt vanhoihin autoihin joutuu pakosta tankkaamaan vielä kalliimpaa bensiiniä joka sekin tiputtaa jälleenmyyntiarvoa ja kun lopulta 98 bensiinistä luovutaan niin autostaan joutuu vielä maksamaan ongelmajätemaksun, jonka jälkeen on luonnollisesti ostettava uusi auto.
Voinkin mielestäni todeta että E10 sotkuun sopii varsin hyvin seuraava sananlasku:
"kameli on komiteatyönä suunniteltu hevonen"
5 kommenttia:
Ysikasiin siirryttiin meidänkin huushollissa, vaikka toinen autoista E10-kuraa virallisesti voisi käyttääkin. Jos toi ysikasikin sitten lopetetaan, niin helkkarinmoinen määrä täysin käyttökelpoisia autoja menee paalaamolle. Ei mitään järkeä. Vaan kai se on niin, että tossa maailman pelastamisessa ei järki mitään meinaakaan.
Tervehdys taas yrjölle ja kiitos kommentista.
Olen tullut itsekin samaan lopputulokseen. Ei tässä mitään järkeä tarvitsekkaan olla.
Mutta kaikkein uskomattominta tässä on se että koko hammanhan täräytti alulle se takavuosien EU-n ympäristösopimus missä todettiin kyllä Suomen olevan kirkkaasti 1. puhtaissa teollisuusmuodoissa ja saasteiden hillinnässä, mutta silti tehtiin päätös että kaikki EU-maat pudottavat ilmastopäästöjään 20%
Kyllä se vaan on niin että Suomessa voi kohta syödä jätöksiensä päältä.
Vuoden 08 mallia Golf TSI ei kyseisellä kuralla toiminut. Kylmänä sammui heti jollei pitänyt kierroksia korkealla. Eipä siinä auton käydessä lasin raaputtaminen onnistunut koska auto sammui jos nosti jalan kaasulta. Eka puoli kilometria ajo oli kun kengurun selässä. Seuraava tankillinen olikin sitten 98:a. Ongelmat loppuivat siihen.
Tervedys Anonyymille ja kiitoksia kommentista.
Niinhän siinä kävi että ennen E10:n julkaisua sanottiin että ko. litku tulee käymään 70%:iin vuoden 2000 jälkeen valmistetuista autoista. No julkaisun jälkeen on tullut otsikoita joissa kerrotaan ettei E10 ole sopinut läheskään kaikkiin autoihin joihin sen ilmoitettiin sopivan.
Mielenkiintoista olisi saada käsiin tilastoja joissa kerrottaisiin kuinka suureen osaan autoista tuo todellisuudessa sopii.
Ja vielä mielenkiintoisempaa on Se ettei missään puhuta esim. E10 floppauksesta, tai edes jonkin näköisestä mokasta ko. asiassa. Onko joku julistanut E10:n niihin puheenaiheisiin joihin ei sovi julkisesti puuttua?
Niinhän sen piti käydä meikäläisen vanhaan Golffiinkin. Tankkasin pari tankillista, ja huomasin, että vaunun oltua pari tuntia tolpan nokassa, piti startata huomattavan kauan. Siirryin ysikasiin, ja taas menee niinkuin ennenkin.
Juu, hyvää on.
Lähetä kommentti